A Német Vasutak távolsági hálózatának az ICx típus lesz a jövőbeli alaptípusa - az erről szóló megállapodás értelmében a Siemens vezette konzorcium első körben 130 vonatot épít.

Az első vonat 2016-ban kerül majd átadásra, a DB (Deutsche Bahn)    ezekkel    a vonatokkal tervezi kiváltani a 1971 és 1991 között épített szerelvényekből álló Intercity és Eurocity    flottáját.

A szerződés összesen 300 vonatról szól, a további vonatok az EC,  ICE 1 és ICE 2    vonatokat    fogják váltani, így a DB távolsági vonatainak a 70%-át fogja kitenni az ICx flotta.

 

Az első 195 vonat 6,3 milliárd euróba kerül (300 Forintos Euro-kurzussal számolva ez 1.890 milliárd forintot tesz ki), a teljes, 300 vonatos megbízás értéke 10 milliárd euro.

 

A Német Vasutak meglehetősen kemény kritériumokat fogalmazott meg az új vonatokkal szemben:

  • A vonatokat csak akkor fizetik ki, ha azok 100%-ig funkcióképesek.
  • Minden új ICx szerelvénynek 2 hónapos - utasok nélküli - próbafutást kell teljesítenie.
  • A gyártó Siemens garanálja a kerekek 4 millió kilométeres futásteljesítményét.

  

Powercar koncepció

A korábbi nagysebességű vonatok jellemzően konstrukciós és vezérléstechnikai szempontból két, összecsatolt félvonatból tevődnek össze. ezek a félvonatok jellemzően 4 vagy 5 kocsiból állnak, saját (általában redundáns) vezérlőegységgel, un. ZSG-vel ( Zentrales Steuergerät ) rendelkeznek. A kocsik sorrendje és felépítése fix, ezért a vonat összeállítása nem változtatható, maximum több, ilyen 8-10 kocsis szerelvény csatolható össze.

Az új koncepció szerint minden kocsi saját vezérlőegységgel (ZSG-vel) rendelkezik, a vonat powercar-okból és normál kocsikból áll össze. A powercar-ok minden tengelyét a forgóvázaikba integrált motorok hajtják (kocsinként 4 motor, 1,65 MW névleges teljesítménnyel), és ezeknek a padlószintje alatt kerülnek elhelyezésre a transzformátorok, áram-átalakítók, trakció-hűtő berendezések. Ezeknek a sorrendje részben kötött, de sokkal rugalmasabb konfigurálási lehetőségeket tesz lehetővé, mivel így a szerelvények hossza 5-től 14 kocsiig szabadon megválasztható, és a vonat által elérni kívánt maximális teljesítmény is változtatható.

Az új vonat aerodinamikus kialakításának és könnyített szerkezetének köszönhetően csökken a fogyasztása, a generátoros fékek pedig a fékezési energia egy részét visszatermelik a hálózatba. A Siemens 30%-os megtakarítást garantál a Német Vasút (Deutsche Bahn) felé a vonat tekintetében.

A gazdaságos üzemeltetéshez járul hozzá a jobb helykihasználás is. A kocsik hosszát 28 méterre növelték, így a korábban 8 kocsiból összeállított 200 méteres szerelvény ennél a vonatnál csak 7 kocsiból áll. A belső tér ezáltal növekedett, és 500 ülőhely elhelyzését teszi lehetővé a fent mér említett 200 méteres hosszon.

Irányítástechnika, kommunikáció

A korábbi, Siemens vonatoknál alkalmazott Sibas 32 irányítástechnikai rendszer helyett a cég egy új rendszer, a Sibas PN fejlesztésébe fogott, és ennek a Simatic bázisú automatizálási rendszernek az egyik főpróbája az ICx lesz.

A vonat teljes kommunikációs rendszerét is újra kellett szervezni, az új struktúrának a powercar koncepció követelményeinek kell megfelelnie. A korábbi WTB vonatszintű kommunikációs rendszert az ethernet bázisú ETB (Ethernet Train Bus), míg az MVB helyett a iparban már egyre szélesebb körben alkalmazott Profinet IO kerül bevetésre.

kep1.png

 

A Powercar koncepció az új (SIBAS PN) rendszertől új irányítástechnikai architektúrát követel meg, hiszen a korábbi "egy félvonat egy redundáns ZSG" modell ennek a vonatnak az esetén nem alkalmazható.

Ebben az esetben minden vonatkocsi saját vezérléssel, azaz saját ZSG-vel fog rendelkezni, és ezek az ETB-n keresztül fognak egymással kommunikálni. A rendszer erősen decentralizált lesz, a legtöbb alrendszer (fékek, ajtók, hajtás, trafo) minden egysége saját vezérlővel és saját Profinet IO csatlakozással (egyedi GSD-kel) fog rendelkezni.

Nemzetközi járatai

 A vonat flexibilitása a nemzetközi forgalomban járatását is jelentősen megkönnyíti. Maximális kiépítésében 4 áramnem alkalmazására lesz alkalmas, és Európa legtöbb biztosítóberendezésével is együtt tud majd működni.

Jelenlegi tervek szerint, a DB igényei szerint a vonat Németországból az alábbi országokba fog közlekedni: Ausztria, Svájc, Hollandia, Dánia, Franciaország, Luxemburg, Lengyelország, Csehország, Olaszország.

Magyarország egyelőre nem szerepel a Német Vasút terveiben célországkánt.

A vonatról és az ICE-kről általában bővebben itt olvashat.

A bejegyzés trackback címe:

http://ob121.blog.hu/api/trackback/id/tr172894705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.