Az ICE V futáseredményei alapján a Deutsche Bahn a megrendelés mellett döntött, így 1988-ban kezdődött az első 82 széria-vonófej építésével az ICE 1 karrierje. A kocsiszekrényeket a Krauss-Maffei münchen-i üzemében építették, majd ezeket fejezték be a konzorciumban részt vevő cégek (Krupp Maschinentechnik, Thyssen-Henschel, Siemens). A kocsikat a salzgitter-i Linke-Hofmann-Busch építette a Waggon-Union (Berlin), DUEWAG AG (Krefeld) és MBB-Verkehrstechnik (Donauwörth) részvételével. 1990-ben épült meg az első néhány kocsi a 492-ből, Nürnbergben állították össze az első 2 vonófejből és 12 kocsiból álló szerelvényt.

Alkalmazott technológia

A vonófejekbe 4 külső hűtésű váltóáramú asszinkron motor került beépítésre, motoronként 1.200 kW teljesítménnyel. Az első 40 vonatban még olajhűtésű áram-átalakító került, ezt később olajkádas (Siedebadkühlung) hűtéssel váltották le.

Az elsődleges generátoros motorfékeket egy elektro-pneumatikus tárcsafék rendszer egészítette ki. Fékezéskor az enegia nagy részét a rendszer visszatermeli a felsővezetékre. A forgóvázak acélrugókkal és golyós csapágyazással kerültek kivitelezésre.

A típushoz saját, DSA 350 S típusjelzésű áramszedő került kifejlesztésre. A vonat két vonófején mindig csak a menetiránynak megfelelő áramszedő működik. A svájci üzem egy keskenyebb áramszedőt igényelt a típustól (a sok alagút miatt az űrszelvény ott eltérő), ezért 38 vonófej 2 áramszedővel (széles német, keskeny svéjci) rendelkezik.

A nagyjavításokat a részben nyitható tető jelentősen megkönnyíti.

Az első integrált diagnózis rendszer is ennél a típusnál került először bevetésre. A "David" (Diagnose-Aufrüst- und Vorbereitungsdienst mit Integrierter Displaysteuerung) diagnózis rendszer egyrészt a vezető felé két kijelzőn ad információkat a vonat állapotáról, másrészt (utólagos átépítéssel) az un. DFÜ-n (Daten Fernübertragung) ugyanezeket az információkat a vonat automatikusan Hamburgba (Bahnbetriebswerk Hamburg Eidelstedt - AH1) is továbbítja, és ott döntenek a javításokról.

ICE 1 vasúti balesetek

1998. június 3-án 10:58 perckor történt Németországban a Hannover–Hamburg nagysebességű vasútvonalon. Eschedétől 6 kilométerre délre a Münchenből Hamburgba tartó ICE 884 számú vonat első kocsijának az egyik kerekén eltört a költségkímélés miatt a gyári értéknél vékonyabb anyagból készült (szerk: és elhibázott konstrukciójú) acélabroncs , amelynek darabjai szétszóródtak, egyik része az utastérbe fúródott.

A Hannovert elhagyó vonat az alsó-szászországi Eschede város előtt 200 méterre haladt el, amikor a vonófej mögötti harmadik kocsi egy váltón kisiklott, majd a második váltó után keresztbe állt a pályán, és 200 km/h-s sebességgel nekicsapódott egy közúti betonhídnak. A többi kocsit a hátsó vonófej beletolta a már összeomlott 200 tonnás híd darabjaiba. A sértetlenül maradt első két kocsi és az első vonófej leszakadt, tovább haladt és csak 2 km-rel messzebb állt meg.

A tragédiában 101 ember életét veszítette, 88 súlyos, további mintegy 100 személy könnyebb sérülésekkel került kórházba.

A fenti, balesetről szóló szemelvényt a magyar Wikipedia-ból másoltam át, bővebben itt olvashat erről.

2001. november 22.-én, éjszaka, Hanau és Frankfurt közötti nagysebességű pályán a szemből érkező vonat vezetője észlelte, hogy az ICE 698 vonat hátsó vonófeje füstöl. A vonatot Offenbach állomásán állították le, 160 utasát evakuálták. A balesetben senki nem sérült meg, de a vonófej (rövidzárlat következtében) kiégett.

2006. április 15.-én, éjszaka egy részeg autósnak sikerült Darmstadt-ban balesete után a síneken landolnia. A sofőrt a helyi lakók kimentették, de azt már nem tudták megakadályozni, hogy a 160 km/h sebességgel érkező ICE 1 ne gázoljon át a kocsin. A kocsi az ütközés következtében felrobbant, a vonat vonófeje leszaladt a sínről és nagyjából egy kilométert így futott, míg a vonatnak sikerült megállnia. Személyi sérülés nem történt, de az okozott kár elérte a 2 millió eurót.

2006. április 28.-án Thun állomására érkezéskor az ICE 278 egy BLS motorvonattal ütközött. Az alacsony sebesség ellenére - a vonat nagyjából 60 km/h-val ment - a 14-részes szerelvény kétharmada kisiklott. A balesetben többen, így az ICE vezetője is megsérült.

2008. április 26.-án a Hamburg és München között közlekedő ICE 885 Fulda-tól nem messze, 21.05-kor a 11 kilométer hosszú Landrückentunnel alagút északi bejáratánál egy juh-nyájon gázolt át. Feltételezhetően az alagút bejárati léglökése is hozzájárult ahhoz, hogy a juhok miatt kibillent vonófej kisiklott, és a vonat 12 kocsijából 10-et magával rántott. A szerelvény az alagútban állt meg.

Annak ellenére, hogy a vonat 200 km/h-nál nagyobb sebességgel érkezett a baleset helyszínére, a vonaton 19 könnyebb sérült és 20 elpusztolt birka volt a baleset egyenlege, no meg jelentős - több millió eurós - anyagi kár. A juhokat valószínűleg egy kóbor kutya hajtotta a sínekre.

AZ ICE 1-ről és a többi ICE-ről is itt bővebben olvashat.

A bejegyzés trackback címe:

http://ob121.blog.hu/api/trackback/id/tr252918949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.