head.jpg

A China Railway High-speed (kínaiul: 中国铁路高速, rövidítése: CRH) a kínai nagysebességű vasút projekt megnevezése, mely a Kínai Államvasút (CNR) és a Kínai Vasúti Minisztérium (China's Ministry of Railways: MOR) felügyelete alatt áll. A program keretein belül 2012-ig 10.000 km pályát 200 km/h sebességgel tettek járhatóvá, és ezen belül 5.000 km szakaszon a vonatok a 350 km/h sebességet is meghaladhatják. Ezzel a világ legkiterjedtebb nagy sebességű vasúti hálózatát tudhatják magukénak, és ezen belül található a Beijing – Guangzhou* pálya, ami a világ leghosszabb nagy sebességű vonalának számít a maga 2.298 kilométerével.

*: Nem, nem fordítom le a kínai városneveket magyarra, egyrészt, mert a kereshető irodalom kínai és angol nyelvű, másrészt szerintem nem ad hozzá a cikk tartalmához semmit, ha Beijing-et Pekingnek írom.

Ennek a hossznak a nagy részét átépítésre kerülő pályák teszik ki, kisebb részét pedig újonnan megépített szakaszok adják (lásd a vonalak ismertetésénél).

Kínában a vasút egy rendkívül fontos közlekedési és szállítási mód, a személyforgalom két harmada, és a teherforgalom fele is ezen bonyolódik. A nagysebességű vonalak hossza 2020-ig el fogja érni a 16.000 kilométert.

A Wuhan – Nanjing távolság például nagyjából 600 km, mely autóval 8 óra alatt tehető meg, míg vonattal ez az út mindössze három órát vesz igénybe, és a másodosztályú jegy mindössze 180 Jüanba (~ 5.000 forint) kerül. Amíg a vonatok kihasználtság az adott útvonalon 90% fölött jár, addig az azonos útvonalon járó repülőgépeké 50% alá esett.

A jelenség nem meglepő, hiszen amellett, hogy a repülőjegy ára lényegesen magasabb (730 CNY ~ 20.000 Ft + üzemanyag felár), a menetidőn sem lehet semmit nyerni. A repterek a városokon kívül találhatók, a csekkolási és gurulási idő mellett a légterek terheltsége és az időjárás kiszámíthatatlansága sem a repülésnek kedvez.

CRH vonatok

Az első négy nagysebességű jármű széria technológiai transferrel került a programba: Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eredeti járműveket nem Kínában fejlesztették és gyártották, de a gyártó megosztja a technológiai know how-t a (kijelölt) kínai partnercégével és a gyártást is áthelyezik. A vonatok CRH1-től CRH5-ig kerültek elnevezésre, úgy, hogy a CRH4 kimaradt, mert a négyes szám a kínaiak szerint szerencsétlenséget hoz (nagyon hasonlóan cseng, mint a "halál" szó). A CRH 380A típus teljes egészében Kínában került kifejlesztésre.

A CRH program gyakorlatilag a nagy vasúti gyártók kínai pályán való versenyeztetése, így

  • a CRH1-et (250 km/h) a Bombardier
  • a CRH2-öt (380 km/h) a japán Shinkansen-csoport
  • a CRH3-at (Velaro-CH) (380 km/h) a Siemens
  • a CRH5-öt (250 km/h) az Alstom

fejleszti.

típus (régi jelölés) gyártó a típus alapja példányszám, felépítés gyártási év sebesség 
Vmax
össz- teljesít- mény Ár (vonatonként)
CRH1A Bombardier, Sifang Power Regina 186, 8-részes osztott hajtású szerelvény (5M3T) 2006-2011 220/250 km/h 5,3 MW 19,3 Mio USD
CRH1B Bombardier, Sifang Power Regina 20, 16-részes osztott hajtású szerelvény (10M6T) 2008-2011 250 km/h 11 MW 32,6 Mio USD
CRH380D (CRH1C) Bombardier Zefiro 380 70, 8-részes osztott hajtású Zefiro (4M4T) 2012-2014 380 km/h 10 MW 57,1 Mio USD
CRH380DL (CRH1D) Bombardier Zefiro 380 0, 8-részes osztott hajtású Zefiro (8M8T) 2012-2016 380 km/h 20 MW 114 Mio USD
CRH1E Bombardier, Sifang Power Regina 20, 16-részes osztott hajtású szerelvény éjszakai vonat (10M6T) 2009 - 2011 250 km/h 11 MW 32,6 Mio USD
CRH2A Kawasaki E2-1000 60+40, 8-részes Kawasaki E2-1000 (4M4T) 2006 - 2007 és 2010 - 2011 250 km/h 4,8 MW 25,3 Mio USD
CRH2B Kawasaki E2-1000 20, 16-részes Kawasaki E2-1000 (8M8T) 2008 250 km/h 9,6 MW 35,6 Mio USD
CRH2-300 (CRH2C) CSR Sifang E2-1000 30, 8-részes Kawasaki E2-1000 (6M2T) 2008-2009 300 km/h 7,2 MW 20,2 Mio USD
CSR Sifang E2-1000 20, 8-részes Kawasaki E2-1000 (6M2T) 2010 350 km/h 8,76 MW 20,2 Mio USD
CRH2-350 / CRH2-380 (CRH2C) CSR Sifang E2-1000 / Velaro 100, 16-részes (6M2T) 2012 350 km/h - -
CSR Sifang E2-1000 / Velaro 40, 8-részes (6M2T) 2012 350 km/h - -
CRH2E Kawasaki E2-1000 20, 16-részes Kawasaki E2-1000 éjszakai vonat (8M8T) 2008-2009 250 km/h 9,6 MW 28 Mio USD
CRH3A Siemens Velaro 2, 8-részes Németországból importált Velaro (4M4T) 2007 350 km/h 5,12 MW 32,2 Mio USD
CRH380B (CRH3B) Siemens, CNR Tangshan, CNR Changchun Velaro 50, 8-részes Velaro CH (4M4T) 2011-2012 380 km/h 9,2 MW 21,1 Mio USD
CRH3-300 (CRH3C) Siemens, CNR Tangshan Velaro 80, 8-részes Velaro CH (4M4T) 2008-2010 350 km/h 8,8 MW 32,2 Mio USD
CRH380BL (CRH3D) Siemens, CNR Tangshan, CNR Changchun Velaro 170, 16-részes Velaro CH (8M8T) 2010-2012 380 km/h 18,4 MW 58,2 Mio USD
CRH380CL Siemems, CNR Tangshan, Hitachi - 26, 16-részes szerelvény (8M8T) 2010-2012 380 km/h 19,2 MW  -
CRH5A Alstom Pendolino ETR 460 140, 8-részes, második generációs Pendolino (5M3T) 2007-2010 250 km/h 5,5 MW 23,8 Mio USD

CRH1 - Bombardier Regina, Zefiro

A Bombardier a kínai projekt számára eddig három vonat-variánssal rukkolt elő: A két első sorozat, a CRH1A és CRH1B gyakorlatilag a a cég által már jól bejáratott, de elavult Regina sorozatra épült.

Harmadik vonatnak, a CRH1E kódnévre hallgató Zefiro-t vetette be a kínai piac meghódítására a cég, és ezzel láthatóan nagyobb sikert érnek el a hatalmas piacon.

a Youtube videón a CRH1 és elődje, a VS JR 681 látható.

CRH1A

2006 óta összesen 186 nyolc kocsiból álló szerelvényt épített közösen a Bombardier és a Sifang Power Transportation, a Shandong tartománybeli Qingdao-ban. A vonatok technologiai transzferrel, a Bombarier Regina sorozatából kerültek kialakításra.

A szerelvények a Guangzhou – Shenzhen útvonalon futnak, Guangdong tartományban, legfeljebb 250 km/h sebességgel (a lenti térképen a narancssárga vonal legdélebbi szakasza). Az első negyven szerelvény maximum 220 km/h sebességre "képes", míg egy újabb szerelvény 2010-ben 278 km/h sebességrekordot ért el.

A szerelvények nyolc kocsijából öt rendelkezik hajtással, a két zárókocsin található az első osztály, és tartalmaznak bisztró kocsit is.

crh1a.jpgCRH1A, fotó: Wikipedia

CRH1B

2009-től 20, 16-részes szerelvény lett üzembe állítva a Shanghai - Nanjing és a Shanghai-Hangzhou vonalon. 10 kocsi rendelkezik hajtással, 3 első osztállyal és a szererlvényeken egy bisztró kocsi is helyet kapott. A vonaton 1299 ülőhely található.

crh1b.jpgCRH1B, fotó: railway.china215.com

CRH380D (CRH1C)

Az átalakított 8 részes Zefiro 380 változatok 2012-től kerülnek átadásra, 380 km/h sebességükkel és 9 MW hajtómű teljesítményükkel valóban inponáló részei lesznek a CRH programnak.

A 80 vonatra 2008 végén adta le a rendelést a Bombardier-nek a Kínai Vasúti Minisztérium, eszerint a 20 8-részes vonatnak (CRH380D) és a 60 16-részes (CRH380DL) vonatnak 2012 és 2016 között kell üzembe állnia.

crh380d.jpgCRH380D (CRH1C), fotó: skyscrapercity.com

CRH380DL (CRH1D)

A 16 részes Zefiro változatok, csakúgy mint a CRH380D-k, 380 km/h maximális sebességgel és 20 MW hajtómű teljesítménnyel. A típusból végül egy sem került megépítésre.

CRH1E

A CHR1E egy 16-részes éjszakai hálókocsis vonat, mely 2010-ben állt üzembe Shanghai és Peking között (a lenti térképen a sötétzöld vonal keleti és közös északi ága) . A vonat 250 km/h sebességre alkalmas, a menetidő ezen a szakaszon kb. 11 óra. A szerelvény hálókocsikat és bisztró kocsit is továbbít. A vonat a Bombardier Regina plattformjára épül.

crh1e.jpgCRH1E éjszakai hálókocsis vonat, fotó: commons.wikimedia.org

CRH2 - Kawasaki - JR Shinkansen

A CRH2 a Japan Railways (JR) tulajdonában álló Shinkansen vonatok kínai adaptációja a CRH2. Az eredeti vonatokat a Kawasaki Heavy Industries építette, gyártásuk innen technológiai transzferrel a kínai CSR Sifang Locomotive and Rolling Stock*-hoz került. Jellegzetes csőrös "bullet" formájukat Japánból hozták magukkal.

A program viszonylag csendben indult és zajlott, "köszönhetően" a nem éppen felhőtlen politikai légkörnek, melyért főleg (és többek között) a japán kormányzat 2. világháborús hozzáállása tehető felelőssé.

*: A CSR rövidítés az 1900-ban alapított China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited nevét rejti.

CRH2-300 a Hefei állomáson

CRH2A

A CRH2A a japán E2-1000 Shinkansen motorvonat módosított változata. A tajvani 700T után ez a második technológiai transfere a Shinkansen-nek. 2006-tól 60 8-részes vonat került gyártásra, ebből az első három még Japánban, a további 57 fokozatosan Kínában a CSR Sifang Locomotive and Rolling Stock által került megépítésre. A szerelvényeken standard kiépítés mellett 610 ülőhely található.

Az azonos külcsín ellenére a kínai gyártó jelentős technológiai változásokat eszközölt a Kínában legyártott vonatok esetén, gyakorlatilag ezeknek a teljes hajtástechnikáját helyi beszállítók adják.

A háttérben jelentős érdekellentétek húzodhatnak meg, a kialakult szituációt a Kawasaki Heavy Industries úgy kommentálta, hogy a 2008 után legyártott vonatok "nem a konszern műszaki megoldásait tükrözik".

A vonatokkal főleg a Shanghai – Nanjing és Shanghai – Hangzhou (a lenti térképen a sötétzöld vonal déli és a sötétkék vonal keleti szakasza) vonalakon lehet találkozni, maximális sebességük 250 km/h.

A vonaton – konfigurációtól függően – 571 - 610 ülőhely található.

crh2a.jpgCRH2A, fotó: Wikipedia

CRH2B

A CHR2A 16-részes változata, 8 hajtott kocsival, maximális sebességük 250 km/h. A vonatok főleg a Hefei – Nanjing vonalon (a lenti térképen a világoskék vonal keleti szakasza) teljesítenek szolgálatot. A vonatokon 1230 ülőhely található.

CRH2-300 (CRH2C)

A Kínai Vasúti Minisztérium 2005-ben írt ki pályázatot a 300 km/h fölött teljesítő vonatok számára, mely kiírásnak akkor csak a Siemens Velaro CN (CRH3C) felelt meg.

A Kawasaki E2-1000 kínai átdolgozásai (CRH2A-B) csak 250 km/h teljesítésére voltak alkalmasak. A CSR Sifang a Kínai Fejlesztési Bank-kal és a minisztériummal együttműködve elkezdték a CRH2 "feltunningolását". A CRH2A vonat külsején nem változtattak, a hajtását alakították át.

Az első vonat 2008-ban a Beijing-Tianjin pályán 370-nel, majd 2009-ben a Zhengzhou-Xi'an szakaszon 394.2 km/h-val futott csúcsot.

Jelenleg a megépült vonatok nagy része a Shanghai-Nanjing pályán (a lenti térképen a sötétzöld vonal keleti szakasza) ingázik.

CRH380A - CRH380AL (CRH2C - új generáció)

A vonatok 2011 óta fokozatosan kerülnek üzembe a Peking-Shanghai, Shanghai–Nanjing és Shanghai - Hangzhou PDL-eken (lásd a lenti térképen).

A 380A 8-részes, a 380AL (long) 16-részes vonatok, melyek a Kawasaki-Siemens technológiákat ötvöző CSR Sifang fejlesztésében kerültek kialakításra (a technológia alapvetően a Kawasaki-tól származik, a forgóvázakat a Siemens fejlesztette eredetileg a Velaro CH-hoz.

A vonatok a 420 km/h csúcssebességre alkalmasak, de a pályák sajátossága miatt "csak" a 350 km/h-t érhetik el menet közben.

A vonat 2010 december 3-án állította be a 486,1 km/h-s sebességcsúcsot egy konvencionális, módosítás nélküli szerelvénnyel. A sebességcsúcsot a 2012-ben átadásra kerülő 1318 km-es Peking-Shanghai egy, már kész szakaszán futották meg.

A vonatok a Peking-Shanghai közötti 1318 kilométeres utat - öt megállással - nagyjából öt és fél óra alatt teljesítik, nagyjából 240 km/h átlagsebességgel.

crh380a.jpgCRH380A, fotó: qdcaijing.com

CRH2E

A vonat a CRH2B módosított, éjszakai változata, mely hálókocsikat továbbít, maximum 630 utassal.

CRH3 - Siemens Velaro

A CRH3 a kínai nagysebességű vasútfeljesztési program a német Siemens konszern által fejlesztett ága. A Siemens a Spanyolországban már bevált Velaro (ES) típusát adoptálta a helyi viszonyokra, Velaro CN néven. A vonatok a Peking – Tianjin - Shanghai PDL-en (PDL: Passenger Dedicated Line), Wuhan – Guangzhou PDL-en, Zhengzhou – Xi'an PDL-en és a Shanghai–Nanjing nagysebességű vasúton (lásd a lenti térképen) járnak.

Wuhan és Guangzhou (Kanton) között a CRH3C vonatok ingáznak, ezeknek a maximális sebessége 350 km/h, melyet menetrend szerint el is érnek. A szakasz 1069 km hosszú, és egy köztes megállással Changsha-ban a vonatok 196 perc alatt teljesítenek.

Ez a szakasz csak egy része a 2012-es átadással tervezett és 2100 km hosszú Peking – Shijiazhuang – Wuhan – Guangzhou pályának (a lenti térképen a narancssárga vonal).

Egy Siemens CRH3C vonat húz át Chenzhou West állomáson

CRH3A

Az első három vonatot Németországból importálták, és ezeknek a tesztfutási eredményeik alapján döntöttek a jármű technológiai transzferrel való adoptálása mellett.

crh380b.jpgCRH380B (a kinézete megegyezik a CRH3A-val), fotó: file.railcn.net

CRH380B (CRH3B)

A CRH3B program keretén belül 2005-ben 60 vonat került megrendelésre 669 millió Euro értékben.

A vonatokat technológiai transzfer keretében szállítják, eszerint a know-how-t, egyes alkatrészeket és a fedélzeti szoftvert a Siemens, a szerelést és a maradék alkatrészeket a China Tangshan Locomotive and Rolling Stock Works adja.

2. generációs CRH380B

A típus 16-részes változata a CRH380BL (CRH3D).

CRH3-300 (CRH3C)

A 8-részes Velaro CN változat 601 utas szállítására alkalmas 350 km/h csúcssebesség mellett. A vonatok a Peking - Tianjin vonalon rójják köreiket (a lenti térképen a sötétzöld vonal északi szakasza).

A vonat a pályacsúcsát is ezen a szakaszon (Peking – Tianjin) állította be 2008. júliusában: 394.3 km/h.

crh3c.jpgSiemens 8-részes Velaro CN (CRH3C) szerelvény
foto: Siemens sajtófotó

CRH380BL (CRH3D)

A 16-részes (L: long), 400 méter hosszú Velaro CN vonatok 1060 férőhelyet kínálnak 380 km/h-s csúcssebesség mellett. A típus 8-részes változata a CRH380B (CRH3B).

A vonatok 2010-ben kerültek az 1318 km hosszú Peking – Shanghai (a lenti térképen a sötétzöld vonal északi és keleti szakasza) vonalra.

A vonat 2011 januárban állította fel (eddigi) pályacsúcsát 487.3 km/h-val.

egy CRH380BL megérkezik ShenZhen North állomásra

CRH5 - Alstom Pendolino

A CRH5 alapjául a francia Alstom által gyártott, Finnországban szolgáló Pendolino-k és az Olaszország számára kifejleszett ETR-600 New Pendolino típusok szolgáltak.

A vonatok sebességét 200 km/h-ról a Kínában elvárt 250 km/h-ra kellett növelni, és a típust technológiai transzfer keretein belül kellett szállítani.

Az első 60 példányra 2004-ben adta le a rendelést a Kínai Vasúti Minisztérium, 2009-ben további 30, majd 2010-ben 20 darab került még leszállításra.

Az első három vonat az Alstom olasz gyárában készült, a további példányok fokozatosan a kínai CNR Changchun Railway Vehicle üzeméből kerültek ki.

Az első vonatok a Beijing – Harbin szakaszra kerültek, majd a Jinan – Qingdao és Shijiazhuang – Taiyuan vonalakat is meghódították.

crh5.jpgCRH5, fotó: Wikipedia

CRH vonalak

A nagysebességű vonalakat szinte minden országban a teherforgalomtól elkülönítve fejlesztik. A kínai PDL-ek betűjelzés ezt jelöli, azaz, ezeken a vonalakon kizárólag nagysebességű személyszállító vonatok haladhatnak.

A lenti térképen ezek a PDL vonalak láthatók (nagyításhoz kattintson a kép forrására).

PDLs.jpgA kínai nagysebességű utasszállításra elkülönített vasúti vonalak (PDL-ek), forrás: huangshantour.com

CTCS (Chinese Train Control System)

A CTCS az európai ETCS-sel kombatibilis, kínai vonatbefolyásoló rendszer, mely a ERTMS előírásai szerint épül fel.

Ennek szintjei:

  • CTCS 0: egyenáramú hurok + vonatvezetői jelzések + menet-tiltás (ETCS 0 kompatibilis szint)
  • CTCS 1: egyenáramú hurok + vonatvezetői jelzések + menet-tiltás (ETCS 0 kompatibilis szint)
  • CTCS 2: egyenáramú hurok + balíz jelzések + ATP (ETCS 1 kompatibilis szint)
  • CTCS 3: balíz jelzések + GSM-R + ATP (ETCS 2 kompatibilis szint)
  • CTCS 4: balíz jelzések + GSM-R + ATP + mozgó blokk (ETCS 3 kompatibilis szint)

Az első ERTMS pálya a Wuhan – Guangzhou PDL lett, ahol az 1000 km CTCS-3 / ETCS Level-2 szintre átállítása 66 Mio Euro-ba került, és 2010-ben került átadásra.

Források

Wikipedia: CRH1
Zug & Eisenbahn Blog: Übersicht Chinesische Hochgeschwindigkeitszüge

További "vonatos" posztok

Sínek a semmibe 1.– Canfranc
Bambuszvonatok Kambodzsában
Trainsurfing
A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz
Maeklong vasúti piac
Úton a török Velaro
ICx film a Youtube-on
ICE 2
ICE 1
ICE V
Vasúti gigaprojekt: ICx
Donald kacsa a síneken - ET 403

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim

Passport blog

Makákó spa Japánban
Étolaj a csatornából – Kínában
Érdekes repülőterek
A bálnákat lelövik, ugye?
A lopott kocsik megrendelője, Tádzsikisztán elnöke
Hét éve távozott köreinkből a nagy Türkménbasi
A „pornóletöltős” Redtube sztori bonyolódik

OB121 blog

Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal
A Trans-Szibéria gázvezeték 1983-as robbanása

Két blogot szerkesztek:

  • a passport.blog.hu egy könnyedebb hangvételű, populárisabb blog, ahol a nyelvezet is ezt tükrözi.
  • az ob121.blog.hu egy szakmaibb, elmélyedősebb és alaposabb blog – vagy legalábbis annak szánom. Itt hosszabb és komolyabb cikkek fordulnak elő, amik alaposabb utánjárást igényelnek – emiatt ez a blog kevésbé pörgős, ritkábban frissül.

A blogfelületen a hozzászólások csak előzetes moderáció után jelennek meg, ez néha eltart akár egy fél napot is.

Nem, nem fordítom le a kínai városneveket magyarra, egyrészt, mert a kereshető irodalom kínai és angol nyelvű, másrészt szerintem nem ad hozzá a cikk tartalmához semmit, ha Beijing-et Pekingnek írom.

A bejegyzés trackback címe:

http://ob121.blog.hu/api/trackback/id/tr15718943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.